Як вибрати гірський велосипед?
Гірський велосипед, він же маунтибайк, він же Mountain Bike, він скорочено MTB – у народі його називають по-різному, але завжди мають на увазі те саме – він такий один. Перший гірський велосипед був винайдений у 1930 роках, і ми могли б довго розповідати про етапи становлення та зміни, які він зазнав, проте це не урок історії, та й питання у нас зовсім інше – як вибрати гірський велосипед? На чому ми наголосимо, так це на тому, що з моменту створення гірський велосипед став найпопулярнішою моделлю серед велосипедів. Асортимент гірських велосипедів і кількість його видів стало настільки великим, що в ньому стало складно розібратися не тільки початківцям або любителям велосипедів, але й фанатам, що захоплюються. Як із усього цього розмаїття вибрати гірський велосипед?
На наш погляд, велосипед це дуже складне і об’ємне питання. Він настільки важкий, що в якийсь момент нам навіть стало цікаво, скільки людей ставить питання “який гірський велосипед краще вибрати” щодня на планеті…
На цю тематику було написано чимало статей, і не менше відео знято. У цьому розборі ми постаралися помістити відповідь на нього. Ми не беремо якийсь один бренд або кілька, всі велосипеди збираються по суті з тих самих компонентів. Як правило, різниця в ціні криється в таких показниках як рівень комплектуючих та накрутки за бренд. Тому пропонуємо вам краще сісти в кріслі, приготувати собі заздалегідь приємний напій (ми рекомендуємо вживати з цією статтею чай з лимоном, але це скоріше рекомендація, а не інструкція до застосування) і заглибитись у захоплюючий світ гірських велосипедів. Отже, сподіваємось всі готові. Світло! Камера! Двигун! Почали!
Ростовка
Розмір рами, дюйми | Відповідне зростання |
13 | 130-145 см |
14 | 145 – 160 см |
15 | 150 – 165 см |
16 | 155 – 168 см |
17 | 159 – 171 см |
18 | 165 – 180 см |
19 | 170 – 185 см |
20 | 175 – 190 см |
21 | 182 – 195 см |
22 | 185 – 200 см |
Насамперед велосипед вибирається за таким показником як зростання. Саме відштовхуючись від нього і вибирається розмір рами вашого “залізного коня”. Відстань від каретки до кінця підсідельної труби і розмір нашої рами.
Ця таблиця дозволяє зрозуміти, між розмірами яких рам варто вибирати. Але не все так просто, є додаткові нюанси, які варто врахувати, щоб кататися було не тільки зручно, але і комфортно.
Так, якщо ростовка знаходиться посередині між двох розмірів рам – варто віддати перевагу меншій за розміром рамі, якщо ви будете агресивно його використовувати. Ви будете їм легше керувати і велосипед загалом буде набагато маневренішим. Для більш спокійного катання варто зробити вибір на користь більшого розміру.
Призначення гірських велосипедів
Почнемо з найголовнішого та основного. Гірський велосипед – насамперед багатофункціональний. Він звичайно ж, перш за все, призначений для пересування бездоріжжям, з наявністю як крутих спусків, так і різких підйомів. При цьому конструкція велосипеда дозволяє не тільки можливим дістатися з пункту А в пункт Б, але зробити це максимально комфортно та зручно, враховуючи всі складності та екстремальності шляху – не лише пересіченої місцевості, а й погодних умов.
По суті, якщо порівнювати цей клас велосипедів, його можна порівняти з танком, тому що “танки бруду не бояться!” Якщо продовжити ланцюжок порівняння, то варто відзначити, що і на параді вони добре виглядають і добре управляються – на трасі або асфальтованому шляху пересуватися на гірському велосипеді буде також комфортно. Хоча, за зручністю та швидкістю вони поступатимуться іншому класу велосипедів, які спеціально для цього призначені.
Якщо йти за спаданням, за призначенням вони поділяються на:
- Велотуризм (їзда трасою або бездоріжжям);
- Тріал або Trial (подолання перешкод);
- Дерт або Dirt (стрибки з трамплінів);
- Стріт або Street (екстрим водіння зі стрибками);
- Крос-кантрі або Cross Country (перегони по пересіченій місцевості зі спусками, затяжними підйомами, швидкісними та технічними ділянками);
- Даунхілл або Downhill (перегонка з перешкодами з гори – одне з найекстремальніших призначень);
- Фрірайд або Freeride (їзда по складних, часом штучно споруджених трасах, що використовують природні та штучні перешкоди).
Маючи на увазі загальне уявлення про призначення, можна сміливо перейти до типів гірських велосипедів.
Типи гірських велосипедів
Гірські велосипеди поділяються за типом амортизації на три види, а саме:
- Ригіди – від англійської Rigid, що у перекладі означає – “жорсткий, твердий, суворий” у сенсі описує цей тип. Повна відсутність амортизації. Він відрізняється підвищеною керованістю та легкою вагою, але не любить прощати помилок. Використовується для Тріалу та Дерта;
- Хардтейл – від англійської Hard tail, що у перекладі означає “твердий хвіст”. Характеризуються наявністю амортизації лише на передній вилці. Використовується для крос-кантрі чи гібриду.
- Двопідвіс – наявність двох амортизаторів, як переднього, так і заднього. Використовується для фрірайду та даунхіллу.
Якщо вам здасться, що прочитаного достатньо для правильного вибору, то поспішаємо засмутити вас, є ще один нюанс!
Особливості конструкції
У велосипеді є кілька деталей, які по суті складають основні технічні характеристики вашого майбутнього “залізного друга”. До них відносяться тип рами, вид гальм, типу та розміру колеса та марки трансмісії. Вони допоможуть вам вибрати гарний гірський велосипед. На них ми зупинимося детальніше.
А почнемо ми, мабуть, з найголовнішого компонента – з бази, навколо чого будується весь велосипед.
Типи рам
Сталева рама – найпоширеніша рама на ринку велосипедів. Вона міцна, досить еластична, прослужить довгий час і при цьому дешева. Велосипеди, оснащені цим типом рам, мають чудовий накат. Єдиний недолік – велика вага. Саме тому не підходить всім за призначенням, зокрема там, де вага грає критичне значення.
Алюмінієва рама (алюмінієві сплави) – головна перевага полягає в її вазі – понад легка. На жаль, за цей визначний показник доведеться не лише викласти пристойну суму грошей, а й поплатитися іншим показником – міцністю. До інших мінусів варто також віднести її жорсткість через погану передачу вібрації.
Карбонова рама – золота середина або поєднання кращих якостей алюмінієвої рами та сталевої. Вона і міцна та легка. Має відмінні характеристики гасіння вібрації та ударів. Єдиний мінус – ціна.
Важливо, при виборі рами (незалежно від типу), щоб відстань від верхньої труби рами до паху велосипедиста в положенні було не менше 10-12 сантиметрів. Не з міркувань стилю та моди, а суто в ім’я безпеки та уникнення можливих ударів та ударів в особливо “чутливих” місцях!
Варто також врахувати вашу вагу та будову при виборі рами для велосипеда – якщо вам належить часто піднімати та “тягати” на собі велосипед – варто віддати перевагу більш легким матеріалам.
Ну що ж, настав час взути нашого “звіра” у щось. Переходимо до наступного кроку.
Колеса
При виборі коліс варто звернути увагу на два аспекти – з чого виконані обода та тип покришок. Обода можуть бути із сталі, алюмінієві сплави або з анодуванням. Тут принцип, як і в рам, – сталеві міцні, але дуже важкі, і ми їх, щиро кажучи, не рекомендуємо. Плюсом є їхня ціна. Обода з алюмінієвих сплавів значно легші і практичніші, хоча й дорожчі. Ну і обода з анодуванням – топовий варіант, але за нього потрібно буде викласти додаткову суму.
При виборі протектора варто повністю відштовхуватися від цілей використання – більш агресивний для екстремальних трас для кращого зчеплення, і менш агресивний при спокійному катанні по рівній місцевості.
Тут варто також звернути увагу на вагу. Чим вище вага велосипедиста, тим менше має бути радіус коліс. Так при вазі в 120 кілограм набагато легше отримати знамениту “вісімку” на колеса 29 дюймів, ніж 27 дюймів.
Колеса велосипеда отримують найбільше навантаження при проходженні складних трас, саме тому ми радимо купувати подвійний обід – він міцніший і здатний витримувати набагато більші навантаження.
Крім цього, майте на увазі – чим менше радіус колеса – тим більше маневреності при поворотах, але й менша відстань, пройдена велосипедом без обертання педалей. Тут варто спиратися на цілі використання під час виборів.
Знаючи все, що потрібно для того, щоб швидко “бігати”, перейдемо до розділу, як не менш швидко гальмувати.
Гальма
Дискові механічні – даний тип гальм використовується на всіх видах мотоциклів та мопедів – наявність гальмівного диска з кліпером. При гальмуванні кліпер затискає гальмівний диск, завдяки чому відбувається гальмування. Відмінна риса – немає зіткнення з ободом колеса.
Дискові гідравлічні – принцип той самий, що і з дисковими механічними, за одним винятком – затискач диска відбувається не за рахунок троса, а за рахунок олії. Характерні для даунхіллів, фрірайдів та тріалів.
Ободні – їх часто називають вібрейками від англійського V-Brake. Своєю назвою вони завдячують своїй формі, а саме затискачем обода колеса колодками. Відрізняються простотою в обслуговуванні. Не такі гарні в погану погоду або на сильній бездоріжжі. Можуть швидко засмічитись, що значно вплине на гальмівний шлях велосипеда.
Ніжні характерні для велосипедів з однією передачею. Гальмування відбувається за рахунок прокручування педалей у зворотний бік. Мають ряд плюсів, таких як відсутність у догляді або обслуговуванні за рахунок герметичності пристрою. Головний мінус – несумісність із механічною трансмісією.
Трансмісія
Вибір на користь тієї чи іншої трансмісії для велосипеда досить складний і цілком залежить від цілей використання та ступеня упередженості до її безпосередньої роботи. Вартість від базової моделі до топової відрізняється в рази. Основними брендами на ринку є Shimano та SRAM, ми рекомендуємо користуватися таблицею при їх виборі.
Рівень | SHIMANO | SRAM |
Базовий | Tourney | – |
Початковий | Acera ALTUS | X-3 |
Нижче середнього | ALIVIO | X-4 |
Середній | DEORE | X-5 |
Вище середнього | SLX LX | X-6 |
Високий | XT | X-7 |
Вищий | XTR | X-8 |
Топ | – | X-9 |
Чим вище рівень, тим краще працює трансмісія і менша ймовірність будь-яких проблем з роботою механіки.
Підсумки
Загалом це основні моменти, на які варто звернути увагу при виборі гірського велосипеда . Аспектів та нюансів дуже багато, але, якщо врахувати їх, можна бути впевненим у правильності вибору. Нам доведеться вас трохи засмутити, а може порадувати. Це не останній ваш вибір – ви прогресуватимете, і разом з цим у вас з’явиться бажання спробувати нові напрямки або ж просто проапгрейдити свій райд. Важливо, щоб вибраний гірський велосипед не зіпсував вам ваш настрій, емоції та враження від катання.