Історія створення ASICS: від мрії до міжнародної компанії
Історія ASICS – це одна ідея, десятки моделей кросівок та понад 70 років інноваційних рішень, які перевернули світ спорту. І все завдяки японцеві, який старанно шукав рецепт ідеального спортивного взуття.
Зародження ASICS
Історія ASICS бере свій початок наприкінці 40-х років минулого століття. Як і весь світ, Японія приходила до тями від наслідків Другої Світової війни. Майбутній підприємець Кіхачіро Оницука був натхненний ідеєю використати спорт для реабілітації японської молоді. Спорт, на його думку, найкраще підходив для зміцнення фізичного та душевного стану.
Тут варто згадати, що Кіхачіро Оницука ніяк не був пов’язаний ні з виготовленням взуття, ні з професійним спортом. До інноваційних рішень підприємець приходив завдяки важкій праці, спостереженню за спортсменами та обмірковування їх потреб.
Чим допоміг восьминіг
У ті роки в Японії серед молоді був неймовірно популярний баскетбол. Підхопивши тренд, Кіхачіро випустив своє перше дітище – кеди для гри у баскетбол.
Новинка була оцінена цільовими споживачами, і незабаром штат компанії збільшився до чотирьох співробітників. Фактично Onitsuka Company стала першим японським виробником баскетбольного взуття.
На підошві однієї з перших моделей було зображено голову тигра. Незабаром це зображення перетворилося на торговельну марку, а сам бренд довгий час був відомий як Onitsuka Tiger.
Із баскетбольними кедами пов’язана цікава історія: ідею підошви підприємець підглянув біля восьминога. І переніс імітацію присосок щупалець на підошву для кращого зчеплення із паркетом. Оницука ретельно працював над ними, випустивши понад 20 прототипів моделі.
Але підприємець не зупинився на досягнутому, пізніше його привернули увагу інші види спорту, зокрема й біг.
Перші марафонки
Марафонський біг завжди був популярним у Японії. Тому не дивно, що Оніцука вирішив зайнятися модернізацією бігового взуття.
Сам інноватор ніколи не був бігунцем. На той час не було дослідницьких центрів та технологій для детального вивчення фізичних характеристик кросівок, тому підприємець збирав відгуки місцевих спортсменів і багато годин крутив педалі поруч із бігунами, спостерігаючи за їх бігом.
У 1953 році було завершено роботу одразу над двома моделями марафонок. Перша модель – химерна за конструкцією Tabi, яка формою повторювала традиційні японські шкарпетки зі шкіри з відокремленим великим пальцем. Tabi, втім, не набула подальшого розвитку. Другою та успішнішою стала модель Marat.
Magic Runner
У 1960 році Кіхачіро Оницука здійснив справжній переворот у світі бігового взуття. Він винайшов перші марафонки Magic Runner, що не натирали мозолі. До їх появи все взуття для марафонського бігу робили із суцільної шкіри. Нога в таких кросівках зовсім не дихала, а бігуни фінішували з кривавими мозолями, і це вважалося нормальним.
Оницука усвідомив, що спека – основна причина мозолів. Він винайшов інноваційні отвори, які дозволяли повітрю циркулювати всередині черевика та охолоджувати стопу.
Саме Magic Runner принесли компанії світову славу, дякую вдалій співпраці з атлетом з Ефіопії Абебе Бікілою.
До 1960 року цей бігун виходив на старти виключно босоніж і перемагав. Таким чином, він не лише першим фінішував на Олімпійських іграх у Римі на марафонській дистанції, але й встановив там світовий рекорд.
Незабаром він нарешті взувся. Його супутниками стали Magic Runner. Саме в цих кросівках Абебе Бікіла переміг на Олімпійських іграх у Токіо 1964 року, де знову оновив світовий рекорд на 3 хвилини.
На той час світ ще не знав потенціалу африканських спортсменів, і перший олімпійський чемпіон і рекордсмен з Африки став чудовою рекламою для компанії Кіхачіро Оницука.
Інноваційний прорив у шипуваннях
У 1964 році виходить ще одна інновація – шипування Runspark. До кросівок додавались чотири види шпильок різної довжини. Це дозволило спортсменам самостійно модифікувати своє взуття в залежності від різних типів змагань та бігового покриття.
10 років по тому з моделлю Runspark відбулася цікава історія. Після Олімпіади 1976 року, яка проходила в Монреалі, весь світ обійшли фотографії видатного фінського легкоатлета Лассе Вірена, володаря одразу двох золотих медалей у бігу на дистанціях 5000 і 10000 м. На цих фото він здійснює коло пошани, тримаючи в руках свої кросівки. Виглядав цей жест не інакше як рекламна кампанія японського бренду.
Невдовзі після цього Міжнародний олімпійський комітет дискваліфікував спортсмена – заборонив брати участь у забігу на 5000 м через порушення кодексу ігор. Але пізніше його все ж таки допустили до змагання, де фінський бігун знову виграв.
Надалі спортсмен зізнався, що бігові кросівки натерли мозолі, і після фінішу він насамперед зняв їх. У переможному захваті Лассе біг коло пошани, просто тримаючи шипування в піднятих руках.
Фахівці Onitsuka Tiger добре попрацювали для успішного виступу спортсмена. Робота тривала всю ніч. Містер Оницука та його команда поголили два міліметри з підошви кросівок і відрегулювали каблук, щоб Вірен відчував абсолютну впевненість у своєму взутті.
Поява знаменитих смуг
У 1966 на кросівках Mexico вперше з’явилася візитна картка кросівок ASICS — смуги, що перетинаються, так звані ASICS stripes.
Основне їхнє значення — імітація смуг на шкурі тигра, який у східній філософії символізує силу та цілеспрямованість. Своєрідна спадщина бренду Onitsuka Tiger. Але ці лінії не просто прикрашають кросівку, вони ще посилюють фіксацію стопи.
Як Onitsuka Tiger стала основою для Nike
На початку 60-х років Onitsuka Tiger заслужила репутацію одного з провідних виробників спортивного взуття в Японії. В 1963 завод японського бренду відвідав молодий підприємець, а також спортсмен-аматор Філ Найт.
Трохи раніше він закінчив бізнес-школу у Стенфорді, де захистив дипломну роботу про імпорт бігових кросівок. Найт був натхненний своєю шаленою ідеєю – він хотів, щоб бігуни в США бігали в класному, якісному взутті. Тому на оцінці «відмінно», отриманої за диплом, він не хотів зупинятися. Візіонер вирішив втілити свою ідею в життя. Він зібрав валізу, взяв кілька тисяч доларів і вирушив у кругосвітню подорож, в якій серед пунктів призначення була Японія.
Опинившись на заводі Оницукі, Найт був зачарований побаченим. Серед спортивного взуття, призначеного для різних видів спорту, він особливо відзначив бігові кросівки.
Перебуваючи на діловій зустрічі з десятком японців на чолі з Оніцук, Найт імпровізував. Він розповів про блискучі бізнес-перспективи, які відкриються перед ним і японцями, якщо кросівки Tiger опиняться на прилавках в Америці. Дивлячись у вічі майбутнім партнерам, Найт цитував свою дипломну роботу і переконував, що їхня співпраця буде взаємовигідною. Там же, перебуваючи на зустрічі, амбітний підприємець вигадав назву своєї компанії (Blue Ribbon Sports) та саму компанію, яка на той час ще не існувала.
Найт був переконливим і став першим торговим агентом Оніцукі у США. Заснувавши компанію Blue Ribbon Sports, Найт почав постачання японських кросівок до США. Так виникла компанія Nike. Спочатку Blue Ribbon Sports (BRS) просто перепродавала кросівки, привезені через океан із Японії. Водночас Філ Найт разом із партнерами постійно вдосконалювали японське взуття, проводили експерименти та відправляли свої побажання Оницуке.
Пізніше Найт разом із співзасновником BRS, видатним американським тренером з бігу Біллом Бауерманом починають створювати власні кросівки на базі японських. Так з’явилися Onitsuka Tiger Cortez, які відрізнялися підвищеним комфортом. Це була перша модель з тришаровою підошвою – вона створювала баланс амортизації та відскоку. Tiger Cortez підірвав ринок спортивного взуття США. Надалі Blue Ribbon Sports перейменовується на Nike і починає випуск кросівок Cortez під власним брендом.
У результаті світ вийшли дві ідентичні моделі кросівок від двох різних виробників. Через різні розбіжності співпраця японської та американської компаній закінчилася позовами до суду. Японці були змушені змінити назву своїх кросівок на Onitsuka Tiger Corsair.
Орієнтація на аматорів
До кінця 70-х років біг стає дедалі популярнішим. У відповідь на запити споживачів 1977 року Onitsuka Tiger пропонує нову модель California.
Модель була повністю орієнтована на любителів бігу: підтримка склепіння стопи, амортизація, гарне зчеплення. Для безпечного бігу кросівки California були оснащені світловідбиваючими елементами в задній частині, щоб водії могли заздалегідь помітити бігуна, який пробіжить у темряві.
Народження легенди
21 липня 1977 року назва ASICS офіційно з’явилася на світ. Це сталося шляхом злиття трьох брендів: торгової марки Onitsuka Company, компанії, яка виробляє товари для спорту та риболовлі GTO та виробником уніформи Jelenk. Президентом нової компанії став Кіхачіро Оніцук.
Цікаво, що назва бренду ASICS – це абревіатура перших букв латинського прислів’я Anima Sana in Corpore Sano, що в перекладі на українську означає “Сила тіла – в силі духу”.
У цій фразі полягає основна суть ASICS: заняття спортом та здоровий спосіб життя допомагають бути щасливим. Ця концепція досі є невід’ємною частиною бренду. Філософія компанії залишилася незмінною, з тією лише різницею, що тепер виробники дбають не лише про повоєнне покоління японських підлітків, а й про спортсменів усього світу.
Сучасна історія ASICS
ASICS продовжувала курс Onitsuka Company на впровадження інновацій, виводячи продукцію на новий рівень. 1979 року в Кобі відкрився дослідницький центр із сучасним обладнанням.
Саме завдяки цьому центру декількома роками пізніше було створено знамениту розробку ASICS GEL, спеціальний силікон, який поглинає ударне навантаження та забезпечує високий рівень амортизації при приземленні. Досі ця революційна технологія використовується у переважній більшості моделей ASICS.
У міру того, як компанія продовжувала зростати, відкривалися нові заводи, офіси, флагманські магазини по всьому світу. З’являлися десятки моделей, що відповідають більш досвідченим запитам.
Різноманітність бігових кросівок ASICS можна оцінити в публікації Огляд кросівок для бігу ASICS: 34 моделі 2021 року
Пройшло 73 роки з дня заснування ASICS, а компанія не змінює головного принципу і прагне підтримати кожну людину в її бажанні дотримуватися активного способу життя. Адже «сила тіла – у силі духу», як заповів Кіхачиро Оницука.