До путівника /

Які вибрати педалі для велосипеда

Влаштування педалей велосипеда

Ну що ж, спочатку почнемо ми з невеликої теорії. Що ж, власне, являють собою велосипедні педалі?

Велопедалі – складова частина системи (шатунів), що приводить в рух велосипед за допомогою зусилля ніг велосипедиста з подальшим обертанням кареткового валу і далі через трансмісію на заднє колесо.

Розглянемо їх пристрій на прикладі класичних та найпоширеніших велосипедних дорожніх педалей. Отже, складаються вони з:

Схема педалі

З обох кінців осі нарізане різьблення. Для вкручування в шатун нарізають різьблення M14x1.0 або M14x1.25. Прикручуються вони ліворуч – лівою різьбленням (відкручується за годинниковою стрілкою), а праворуч – звичайною правою (відкручується проти годинникової стрілки). Такий спосіб кріплення запобігає при обертанні педалей їх закручування наглухо і вважається, що таким чином вони не викручуються під час їзди. На протилежному кінці осі різьблення стандарту M7x1 (праве), на яку накручується конус. Цим конусом виробляють точне регулювання шарикопідшипників. Уздовж цього різьблення додатково прорізана канавка, в якій фіксується вус шайби, що встановлюється між контргайкою та торцем конуса. Кульковий шлях осі, конус та чашки педалі загартовують, щоб отримати тверду поверхню, а всі поверхні зовні деталей хромуються.

З першого погляду велопедалі, ніби досить нескладний механізм, але різновид їх типів і виробників можуть привести в ступор непідготовленої людини, яка вирішила придбати їх для свого двоколісного друга.

Вибір велосипедних педалей

За своїм конструкційним виконанням, велосипедні педалі діляться на 3 великі категорії:

  • Платформні – використовуються практично з будь-яким взуттям;
  • Контактні – застосовуються в парі зі спеціальним веловзуттям;
  • Комбіновані – з одного боку мають звичайну платформу, а з іншого – контактний механізм і дозволяють носити вид взуття.

За призначенням педалі своєю чергою поділяються кілька типів:

  • Прогулянкові призначені для їзди по місту і виготовлені з пластикового корпусу. Досить не міцні та надто слизькі для катання по бездоріжжю.
  • Загального призначення – в основному, включають комбіновані і металеві платформні педалі.
  • Крос-кантрі – це легкі безплатформні контактні педалі, що вимагають наявність спеціального взуття.
  • Екстримальні дисципліни – педалі з потужними шипами, розташованими на платформі, також педалі контактні з наявністю допоміжної платформи.
  • Шосе – це контактні педалі, які не сумісні з гірськими через те, що мають інший стандарт і призначені для максимально жорсткої фіксації ніг.

Види педалей

Давайте тепер детальніше розглянемо всі існуючі різновиди педалей для того, щоб ви краще орієнтувалися при їх виборі в магазині. Почнемо від найпростіших дешевих і закінчимо професійними та дорогими. Так ви зрозумієте, для якого стилю катання підходять ті чи інші педалі.

3.1 Платформні педалі

Платформні педалі

Прогулянкові педалі

Вони є найпростішими і, як правило, встановлюються на дешеві велосипеди. Корпус виготовлений переважно із пластику. Такі педалі використовують для прогулянкових та міських велосипедів. Вони мають досить кволу конструкцію, відповідно, погано тримають ноги, через що постійно відбуватиметься зісковзування. Стартова вартість прогулянкових педалей близько 5$, а роблять їх такі фірми як Longus, VP та інші менш відомі.

Прогулянкові педалі

Педалі загального призначення

Відрізняються від попередніх металевим корпусом, в основі алюмінію, і мають на поверхні платформи шипи. Застосовуються як для міських прогулянок, так і для крос-кантрі, можна також сказати, що це педалі початкового рівня для тих, хто ще не визначився зі своїм стилем катання. Встановлюються велосипеди середньої цінової категорії. Виробники: VP, Longus, Wellgo та ін. Ціна від 7 $.

Екстримальні MTB педалі

MTB педалі або на сленгу велосипедистів – “топталки”, переважно виготовляють із алюмінієвих сплавів. На відміну від прогулянкових вони якісніші і йдуть вже рівнем вище. MTB педалі мають ширшу платформу і використовуються найчастіше для не агресивного катання. Можуть бути із шипами, що помітно покращує зчеплення ноги з поверхнею, так і без них. Використовуються не тільки аматорами крос-кантрі, а й BMXерами. Педалі для крос-кантрі ви можете знайти у веломагазині за ціною від 10 $ під брендами: VP, Wellgo, Xpedo, Mpeda та ін.

Педалі з тукліпсами

Педалі з тукліпсами

У своїй конструкції такі педалі, крім платформи, мають ще й спеціальні ремінці, які забезпечують велосипедисту щільну фігсацію ніг під час катання. Стопа розміщується на платформі та додатково фіксується ремінцем. За задумом вони схожі з контактами, але істотно їм програють, і в той же час набагато кращі за звичайні. Педалі з тукліпсами (від англ. toe clips) хіба що є «золотою серединою», проте значно застаріли і використовуються переважно велосипедистами «старої загартування» чи туристичних і трекових велосипедах.

Тут, у порівнянні з прогулянковими педалями, фіксація набагато краща, при цьому, як і на контактах, вирішується проблема «мертвих точок». Якщо ви все ж таки зупинили свій вибір на тукліпсах, то вам потрібно буде попередньо добре потренуватися, щоб навчитися швидко витягувати ногу. Щоб не порушився кровообіг у нижніх кінцівках, не варто надто перетягувати ремінці, але в той же час вони повинні бути зятянуті щільно.

Складні педалі

Досить незвичайна конструкція прогулянкових платформних педалей з простим, але досить надійним механізмом, що поворотно-складається, який дозволяє значною мірою зменшити габарити велосипеда. Вони найкраще підходять для складних компактних велосипедів. Вісь виготовлена ​​з високоміцного сплаву, завдяки якому зберігається міцність та жорсткість при їзді. Головна ідея доладних педалей — зручність зберігання та транспортування, також вони не дозволять чіплятися за велосипед, якщо він стоїть у вас вдома. Зустрічаються такі педалі вкрай рідко, які ціна близько 12$. Роблять їх переважно Author і VP.

Контактні педалі

Напівконтактні педалі

Якщо ви фанат даунхілла та екстримального катання, то варто звернути увагу на професійні педалі з платформою та контактами (напівконтактна педаль). Це щось середнє між MTB і контактними педалями і вони вважаються комбінованими, т.к. застосовують у двох дисциплінах. Особливість їх у тому, що з одного боку перебуває звичайна платформа, як у педалях загального призначення, з другого — спеціальний контактний механізм для застібання велообуви.

Для напівконтактних педалей використовуються алюмінієві сплави, а для дисципліни крос-кантрі може бути навіть карбон. Виглядають вони вражаюче – безліч агресивних елементів, широка платформа, на яку дуже зручно ставити ногу, а наявність шипів та контактів не дають їй зісковзувати. Такі педалі ви можете знайти під брендами VP, FDP, Shimano та ін. за ціною від 30 $.

До достоїнств можна віднести те, що можна не стібати в особливо важких умовах катання і їхати на платформі. Також немає прив’язки до взуття одного виду. А ще ви можете спочатку купити педалі, а потім взуття.

З недоліків можна назвати таке: незручність під час початку руху, причому з будь-яким взуттям, т.к. спочатку необхідно ногами знайти потрібну сторону педалі; значно падає швидкість встегивания, особливо досвідчених райдерів, які звикли їздити на контактах, т.к. топталки їм потрібні набагато рідше, ніж це може здатися збоку; Не обов’язково купувати комбіновані педалі, достатньо використовувати спеціальну платформу-адаптер для контактних.

Контактні педалі

Ця розвонидність велосипедних педалей є, мабуть, найпопулярнішою у велосипедному співтоваристві. Вони не мають платформ, як описані вище моделі, проте мають особливий механізм для пристібування. Як правило, в комплекті до них йдуть спеціальні шпильки, за допомогою яких відбувається стеблення і вистібування.

  • Кріплення SPD шипа
  • Стягування контактних педалей

Основний матеріал виготовлення контактних педалей — різні алюмінієві сплави. Для їх використання вам знадобиться спеціальне веловзуття. З виробників можна виділити Shimano, VP, Mavic та інші. Стартова ціна приблизно 35 $. Докладніше про контактні педалі ви зможете прочитати в наступній статті.

Які вибрати педалі для велосипеда? Що потрібно знати новачкові?

Шосейні педалі

Застосовуються лише на шосейних велосипедах і мають дуже жорстке кріплення. У зв’язку з тим, що такі педалі вкрай рідко потрапляє бруд, їх конструкція виконана в такий спосіб, щоб максимально чітко і жорстко фіксувати ногу. До того ж, вони забезпечують максимальну стійкість завдяки великій площі контакту взуття з педаллю. А ось рамка, яка фіксує шип, може бути довжиною близько третини довжини взуття. Шосейні педалі завжди односторонні, зважаючи на такі розміри, щоб надмірно не збільшувати вагу всієї конструкції.

  • Кріплення SPD-SL шипа
  • Стягування шосейних педалей

Ну і природно, так само як і для контактних педалей, вам знадобиться спеціальне взуття та шипи, кріплення яких здійснюється за допомогою трьох болтів (зазвичай йдуть у комплекті). Шип композитний або пластиковий і шириною на всю підошву. Контактне взуття для шосейних педалей на дуже жорсткій підошві не має протектора, тому пішки ходити в ньому практично неможливо. Найпопулярніші серед велолюбителів і професіоналів — Shimano, Look, Wellgo та ін. Деякі власники шоссерів, все ж таки віддають перевагу «гірським» педалям за їх універсальність. Ціна досить різноманітна, в межах 40-60 $ і вище.

Обслуговування педалей

Незалежно від того, які педалі встановлені на вашому велосипеді, недорогі або вони з надійним захистом, рекомендується раз в сезон перевіряти стан підшипників і змінювати їх змащення. У педалей з поганою волого і пилозахисту, міняти мастило необхідно відразу ж, як тільки в підшипнику з’являється характерний хрускіт.

Під час обслуговування педалей, спочатку потрібно видалити залишки старого мастила та бруд, за допомогою ганчірки або паперової серветки. Очистити треба чашки всередині корпусу, вісь та кульки. Якщо ж це промисловий підшипник, то з нього необхідно зняти спочатку пильовик і потім вже видаляти старе мастило. Після того, як старе мастило буде видалено, можна наносити нове. Для цього можна використовувати літол або спеціальне мастило, яке продають у кожному веломагазині.

Щоб захистити отвори під шипи (якщо ви їх знімаєте) від бруду, можна залити їх воском. Періодично також рекомендується перевіряти, чи не ослабли гайки на осі, але занадто туго затягувати їх теж не варто. Найкраще для катання на велосипеді мати змінне взуття, щоб зменшити ймовірність забруднення педалей.

Причини для занепокоєння

Існує ряд ознак, які показують, що педаль вимагає змащення:

  • Скрип;
  • Труднощі при обертанні;
  • Повний стопор педалей.

Якщо Ви виявили ознаки відсутності мастила, не відкладайте процедуру. Тим більше, що операція не потребує спеціальних навичок і досить проста. Оскільки втулка педалей велосипеда всіх типах однакова, розглянемо загальний порядок дій, застосовний всім моделей.

Часткове мастило

Часткове мастило

Якщо Ви зіткнулися зі скрипом, але немає часу на серйозний та ґрунтовний ремонт, можна скористатися частковим мастилом. Вона не усуне проблему повністю, а лише дозволить відстрочити її вирішення на певний час.

Вам підійде будь-яка рідка олія для змащування механізмів. Цей метод не вимагає відкручування педалі від шатуна. Покладіть велосипед на бік так, щоб торець велопедалі дивився нагору. Зніміть заглушку, що закриває отвір, де знаходиться втулка. Для цього підійде ніж або викрутка. Потім неквапливо заливайте 2-3 мл олії всередину конструкції. При цьому потрібно повільно обертати педаль, щоб змащувальна рідина проникала всередину механізму. Потім поверніть заглушку на місце і знову прокрутіть педаль. Після завершення підніміть агрегат на колеса, і знову кілька разів обертайте деталь.

Це допоможе на певний час позбутися неприємних відчуттів при їзді та труднощі обертання. Однак, незабаром масло випливе, і вище описані ознаки проявлять себе. Тому для якісного «лікування» велопедалей потрібно повне розбирання механізму.

Розбирання велопедалей

Головна особливість розбирання педалей у тому, що вони мають різну різьблення. Тому права педаль відкручується проти годинникової стрілки, а ліва – за годинниковою. Щоб відкрутити педаль від шатуна, потрібно буде ключ на 15, який зможе пролізти в щілину між цими двома деталями. Демонтувавши педаль, від’єднайте заглушку і торцевим ключем викрутіть контргайку. Потім вийміть шайбу та конус підшипника. Конус варто викручувати обережно, щоб не розгубити кульки. Витягніть всі кульки підшипника і відкладіть їх убік. Є також варіант педалей з пром-підшипниками де підшипник знаходиться в корпусі і витягнути з педалей його досить складно без спеціального інструменту. Важливо не перевертати педаль і дотримуватись вісь, яка також може випасти разом з елементами другого підшипника. Кульки краще перерахувати, щоб точно знати кількість елементів. Після цього з протилежного боку можна витягувати безпосередньо вісь. Оскільки до неї можуть бути приклеєні на старій мастилі кульки другого підшипника, потрібно бути обережним. Бажано робити операцію над якоюсь ганчіркою, щоб кульки, що випали, не покотилися. Кульки першого та другого підшипника плутати не можна, тому заберіть їх у різні місця, щоб знати положення кожного окремого елемента. Розібравши конструкцію, приступайте до очищення. Видалити старе мастило можна за допомогою звичайних ганчірок і WD-40, здатної розм’якшити мастило, що прикипіло, не пошкодивши деталі.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Коментарі відсутні