Чи варто купувати електровелосипед: плюси та мінуси
Спочатку визначимося з термінами. Електричний велосипед, або на закордонний манер «ebike», – це будь-який велосипед, який має електричний двигун. Існує три основні класи електробайків:
Велосипеди із педальним приводом. За кордоном цей тип велосипеда називають “pedelecs”, у нас вони отримали назву “велосипеди з каретковим типом приводу”, або велосипеди з системою допомоги при педалюванні. Електричний асистент (електродвигун) цих велосипедах активується з допомогою педалей. Принцип роботи системи пов’язаний із обертанням педалей, через що електромотор активується натисканням на педалі під час педалювання. Електромотор як би виступає помічником, що полегшує рух, оскільки потужність, що йде від електродвигуна, пропорційна.
У різних країнах потужність двигуна законодавчо обмежується і не заходить за певні рамки, що продиктовано вимогами Правил дорожнього руху та безпекою.
Так, електровелосипедом буде техніка з мотором потужністю до 250 Вт. Все, що вище – це вже мопед і далі за списком до повноцінних мотоциклів. В інших країнах, наприклад США, потужність електричного мотора буде обмежена вже 750 Вт, що в порівнянні з нашим законодавством відповідає класу мопедів. Максимальна швидкість зазвичай обмежується близько 30 км/год. Знову ж таки, зважаючи на питання безпеки, стокові машинки в основному не перевищуватимуть цього значення. Втім, завжди в будь-якому правилі знайдеться виняток:
Power on demand (управління дроселем мотор-колеса): система електричного приводу на цих велосипедах, зрідка поєднана, активується як за допомогою педалювання разом з можливістю включення електромотора дроселем, так і, найчастіше, виключно за допомогою дросельної рукоятки – схожої на ту, яка встановлюється на мотоциклах (наприклад, за допомогою кнопки або тригера, що обертається).
Цей вид електробайків має ті самі максимальну швидкість і обмеження за потужністю двигуна, що і велосипеди першого типу, але оскільки вам не потрібно крутити педалі для включення двигуна, велосипеди з системою дросельного типу можуть бути обмежені в експлуатації залежно від рельєфу місцевості – якщо у вас гориста місцевість, цей вид велосипеда може не підійти.
«Speed pedelecs»: аналогічні за типом роботи приводу велосипеди, як у першому розглянутому випадку, проте завдяки потужнішим моторам дозволяють досягати швидкостей понад 40 км/год. Зустрічаються такі велосипеди у продажу рідко і перебувають під законодавчою забороною в більшості країн світу як велотранспорт, оскільки підпадають під класифікацію повноцінних мопедів з усіма обов’язками, що з цього випливають: необхідність отримувати посвідчення водія (будь-який інший відкритої категорії прав, A, B тощо). ). Загалом, зайві рухи тіла, які відіб’ють бажання у звичайного велосипедиста купувати такого роду велосипед – легше просто скутер купити.
Також електробайки розрізняються за типом приводу. Є передньопривідні, задньопривідні та повнопривідні, залежно від того, де встановлений електродвигун.
Плюси електровелосипедів
На них весело пересуватися
Електровелосипед творить дива. Коли ви на ньому їдете, то ніби потрапляєте у казку. Будь-які перешкоди вмить зникають у вас на шляху. Чи дме потужний зустрічний вітер? За допомогою електромотора він перестане забирати у вас дорогоцінні сили! Попереду видніється гірка, заїжджаючи на яку вам довелося б попітніти? Тепер із цим немає жодних проблем – просто не поспішаючи крутіть педалі, а розумна електроніка зробить за вас усю нелегку роботу.
У цьому, до речі, і головна перевага велосипедів з каретковим типом приводу. Ви, не напружуючись, крутите педалі, полегшуючи завдання електромотору, а останній у свою чергу допомагає вам. Швидкість не втрачається, здоров’я у вас тільки додається (ви ж робите хоч і мінімальну, але корисну роботу), а електроенергія не марнується. Силовий симбіоз у дії!
Ви справді можете їздити на роботу на велосипеді без змінного одягу
Велосипедом – на роботу. Як вам така альтернатива автомобілю? Насправді все більше людей охоплено подібною ідеєю. Хтось купує електроскутери, інші їздять на звичайних велосипедах, а треті беруть електробайки. Якщо до роботи 10, 20 або навіть 30 кілометрів, це ідеальний вид транспорту для того, щоб дістатися місця своєї роботи у весняно-літньо-осінній період. Переваги перед звичайним велосипедом безумовні – навіть у найжахливішу спеку ви не змокнете. Колеги будуть вам вдячні за це.
Ви заощадите гроші
Тут і говорити нічого, якщо порівнювати електробайк з будь-яким іншим моторизованим видом транспорту (мопеди, мотоцикли, автомобілі, вертольоти …), в більшості випадків e-bike коштуватиме набагато дешевше. Так, звичайно, є преміум-великі, але навіть вони коштуватимуть менше від середньостатистичного нового автомобіля. Додайте до цього вартість бензину/дизеля, ціни на страховку, ремонт та інші витрати на утримання автомобіля або мотоцикла і ви зрозумієте, що екологічний індивідуальний електротранспорт виграє за всіма параметрами.
Якщо взяти доладний електробайк початкового рівня, то при постійному сезонному використанні в поїздках на роботу, на природу до найближчого озера і в інших своїх справах ви через кілька років відіб’єте вкладення в електробайк і почнете економити навіть на громадському транспорті . Звучить, мабуть, трохи дивно, але, як виявилося, деякі власники купували такі велосипеди саме з таких міркувань.
Для борців за екологію
Можливо, багатьом цей пункт буде не цікавий, але я вирішив включити його до списку плюсів, адже що може бути краще відчуття того, що ви не вносите свій внесок у руйнування крихкої екосистеми Землі? Причому ви можете пишатися собою подвійно, адже будь-який власник найекологічнішого «Приуса» або навіть електрокара типу Tesla апріорі завдає значно більших збитків самим фактом покупки автомобіля.
Весь літій для батарей, метал, пластики та інші матеріали, без яких неможливо створити автомобіль, видобуваються із землі у гігантських кількостях, а отже, наша планета продовжує страждати від автомобілізації. Плюс електроенергія, як і раніше, виробляється електростанціями, які спалюють паливо, викидаючи в атмосферу отруту. Усі ці фактори зведені до мінімуму в електробайках. А у звичайних велосипедах вони взагалі практично зведені до нуля.
Рух – сила
Ще один момент щодо електровелотранспорту. На ньому ви будете підтягнутим, бадьорим та активним їздцем.
Насправді про це й досі йде безліч суперечок. Велоаматори, які віддають перевагу звичайному велосипеду з педалями, звичайно, стоять на своїй позиції і ні в яку не визнають за «своїх» колег-спортсменів – власників електровеликів, мотивуючи це тим, що для занять спортом не повинно бути жодних електричних помічників. З ними я абсолютно солідарний у цьому плані.
Однак варто зауважити, що, згідно з даними проведених досліджень, при використанні електровелосипеда ви спалите всього на 20% менше калорій, ніж при вкручуванні педалей звичайного двоколісного “залізного друга”.
Наскільки це відповідає дійсності, я не знаю, але знаю одне: краще займатися хоч якимось фізичним навантаженням, ніж не отримувати його взагалі. Думаю, ви зі мною погодитеся.
Ви отримаєте більше
За підсумком місяця володіння e-bike’ом я дійшов висновку, що цей вид транспорту, можливо, може підійти людям, які хочуть зайнятися спортом (будь-яким аматорським спортом), але на це їм не вистачає сили волі, оскільки перші три місяці для початківця спортсмена найскладніші. Потрібно звикнути, як то кажуть, і душею, і тілом. Цю звичку якраз і може непомітно дати електровелосипед з педальним приводом, де вам все ж таки доведеться крутити педалі. Навантаження розподілятиметься рівномірно, а м’язи – тренуватися поступово.
На наступний сезон ви вже легко зможете доповнити свої покатушки звичайним велосипедом, підвищуючи свою навичку та тренованість. Далі все залежатиме виключно від вашого бажання – чи захочете ви прогресувати і стати справжнім спортсменом або продовжите кататися на задоволення на швидкому, маневреному електробайку.
Велосипед не машина – не викрадають (якщо надійно його сховали)
Це ще один, безумовно, спірний пункт, який стосується як плюсів, так і мінусів використання електробайка. Коли ви вдома, свого залізного коня ви можете зберігати у своїй квартирі. Принаймні я робив саме так. За габаритами електровелосипед не більше звичайного, тому спокійно проходить на стандартний балкон квартири стандартної площі. Але є суттєвий мінус – вага. 25-35 кг – це вам не жарти. Так що якщо у вас в будинку немає ліфта, про покупку такого автомобіля доведеться забути.
Мінуси електричних велосипедних гібридів
Загалом про плюси придбання ми з вами поговорили, і загальна картина більш-менш у вас склалася. Але де є плюси, там є і мінуси. Які негативні риси мають електробайки? На мій погляд, вони такі:
Вони не дешеві
Так, електровелосипед значно дешевше за автомобіль, але також він пристойно дорожчий за будь-який дорожній велосипед без моторчика.
Додайте до цього вартість страховки (ага, є люди, які їх страхують), хорошого замку (щоб не викрали), ліхтаря, шолома та інших аксесуарів і запитайте: «Ви збираєтеся їздити на цьому велосипеді достатньо, щоб окупити його вартість?»
Хоча, як ми говорили раніше, є і досить бюджетні та невибагливі моделі, що дозволяють за кілька років почати реально економити. Щоправда, їх мінусами лишається:
- Велика вага (30 кг і навіть більше, при тому що дорожчі велобайки важать трохи більше 20 кг);
- Мала зовнішня привабливість;
- Можливі проблеми з надійністю у недорогих моделей.
Вони важкі
Найлегший велосипед, який я знайшов, важив близько 18 кг без кошиків, стійок, замків та іншого приладдя. Таким чином, це не той велосипед, який ви збираєтесь перекинути через плече та занести на шостий поверх.
Не залишайте його на вулиці
Коли електродевайс стоїть на вулиці без нагляду, за ним уважно спостерігатимуть велокрадії. НЕ ЗАЛИШАЙТЕ e-bike без нагляду. Велозамки, хоч обвішайте ними свого дорогого залізного коня, не допоможуть. Втім, це стосується й звичайних велосипедів.
Якщо на роботі є автостоянка, постарайтеся ставити байк туди. В іншому випадку, якщо залишатимете його на роботі біля входу, одного разу ви не виявите свою власність на законному місці.
Це стосується зберігання велосипеда в під’їзді або так званому «передбаннику» на поверсі. Там теж орудують викрадачі, не давайте їм шансу.
Вам потрібно його заряджати
Не забувайте, що акумулятори потрібно заряджати. Якщо забудете про це, на вас чекатиме неприємний сюрприз – допомоги від апарата в дорозі ви не отримаєте і доведеться вирушати назад додому, можливо навіть у пішому порядку.
Батареї мають недоліки
Кілометраж роботи допоміжного електромотора досить обмежений: від 16 до 96 км. залежно від умов руху.
У деяких моделей велосипедів є допоміжні акумулятори, які ви можете перевозити з собою в рюкзаку, щоб змінювати їх при необхідності, але це зайвий клопіт і вага.
Не забувайте також, що електричні батареї також потребують заміни після певного циклу зарядів-розрядів (загалом кілька років), додаючи до вартості експлуатації.
Люди можуть почати тебе ненавидіти
Як відомо, велосипед є засобом підвищеної небезпеки. Тим більше велосипед, здатний розганятися до 30 і більше км/год. А це означає, що ви повинні бути дуже обережними на дорозі. Стежити за пішоходами, автомобілістами, іншими велосипедистами, намагаючись передбачити їхні дії. Інакше аварії не уникнути. Безумовно, як і будь-якому іншому велосипеді, вам, повнолітньому дієздатному громадянину, шлях на тротуар закритий.
Нагадаємо, що рух велосипедистів (на звичайному велосипеді) старше 14 років можливий (у порядку спадання):
- велосипедною, велопішехідною доріжками або смугою для велосипедистів;
- Якщо їх немає – праворуч проїжджої частини;
- По узбіччі, якщо недостатньо місця на краю проїжджої частини;
- Тротуаром або пішохідною доріжкою (у крайньому випадку, якщо альтернатив немає, але краще поспішати і везти велосипед поруч).
На електробайку через досить високі швидкості їздити доведеться по дорозі. А це означає, що вас зненавидять автомобілісти, мотоциклісти, пішоходи і навіть інші велосипедисти.
Електробайк – небезпека для велосипедиста
Коли їздите велосипедом, завжди надягайте шолом. Це правило у тисячу разів важливіше при користуванні електричним велосипедом. Справа не тільки в швидкостях (на звичайному велосипеді можна розігнатися анітрохи не менше з якоїсь гірки), але важливо пам’ятати, що управляти деякими типами електробайків може бути складніше через більш високий крутний момент, що йде на провідні колеса. Прослизання покришки на нестійкому або слизькому покритті може призвести до падіння. Про це потрібно пам’ятати і спочатку потренуватися керувати велосипедом. Тим більше, є моделі з переднім або повним типом приводу, а ними керувати потрібно зовсім по-іншому.
Не забудемо відзначити, що, незважаючи на фізнавантаження, для багатьох досвідчених велосипедистів її не вистачатиме. Тому здоров’я в тій мірі, в якій ви його отримали б на звичайному велосипеді, на електробайку не чекайте.
Не всепогодний вид транспорту
Електрика боїться вологи, бруду, снігу та низьких температур. Поїхати коли вам захочеться на такому велосипеді, не вийде.