Як вибрати велосипед для міста?
Сучасні мегаполіси схожі на мурашники – скрізь суєта, всі кудись поспішають, хочуть кудись встигнути. Якщо раніше одним із головних атрибутів міста завжди був трамвай, а потім метро, то зараз це, звичайно ж, велосипед. Місто поповнюється та розростається велодоріжками щодня. Міський велосипед, як ніякий інший, почувається королем доріг тут, як у себе вдома, у своїй стихії та владі. Саме про цей транспорт у нас і піде сьогодні мова, а якщо бути точнішим, то про найнасущніше – який велосипед вибрати для міста?
Що таке міський велосипед і навіщо він потрібний
На перший погляд, все досить просто. Якщо ввести, ‘що таке міський велосипед’ у будь-якому пошуковику, то відразу видається якась відповідь на кшталт цього – велосипед призначений для поїздок містом. Начебто все зрозуміло … Точніше, стає зрозуміло, що нічого не зрозуміло!
Міський велосипед дійсно призначений для пересування містом. Але що робить велосипед по-справжньому міським? Відповідь криється у його конструкції. Велосипед розроблений спеціально для комфортної, зручної та найголовніше безпечної їзди по місту. Такий велосипед легко визначити:
- за конструкцією рами – щоб сідати на велосипед було зручно в будь-якому одязі;
- наявності крил – для захисту від бризок при проходженні калюж після дощу;
- підніжці – для швидкого та зручного паркування у міських джунглях;
- великої ваги – через специфіку конструкції рами, вага міського велосипеда може досягати 20 кілограм;
- наявності ліхтаря – для пересування у нічний час;
- кожуху для ланцюга – для захисту одягу від дотиків із нею;
- зручне м’яке крісло – для пересування по просторах міста без неприємних відчуттів на сідничних кістках;
- великим колесам – як правило із середніми шинами для їзди асфальтованою поверхнею;
- малій кількості швидкостей – міський велосипед цілком може обійтися і однієї, але якщо в місті багато схилів або гірок, набагато зручніше якщо їх буде кілька, наприклад сім;
- багажнику – щоб можна було розмістити портфель або покупки з магазину.
Окремо варто відзначити посадку – вона вертикальна і помітно відрізняється від посадки на тому ж гірському велосипеді або інших видах побратимів. На ньому, ви ніби ‘пливете’ по вулицях міста, маючи хорошу видимість не тільки того, що перед вами, але й того, що вас оточує – чи це прекрасні види парків або привабливі колекції зі знижками з вітрин магазинів.
За рахунок того, що спина буде пряма, руки не напружуватимуться. Якщо до цього додати м’яке та зручне сідло, можна відразу зрозуміти, чому міські велосипеди так часто порівнюють із диваном на колесах.
І якщо вам тепер стало зрозуміло, як відрізнити на вулиці міський велосипед від будь-якого іншого, то питання, як вибрати велосипед для міста собі, залишається відкритим.
Рама
Будь-який велосипед починається з рами, і міський велосипед не є винятком. Вона може бути:
- трепецієподібна або ромбоподібна, яка більш характерна для чоловічої статі;
- відкритої або заниженої, яка за рахунок конструкції з відсутністю верхньої труби характерна більше жіночої статі.
На велосипеди з відкритою рамою набагато простіше сідати в спідницях, сукнях або в тому ж пальті – не потрібно задирати і закидати ногу, щоб піднятися на велосипед. Саме тому багато хто віддає перевагу цій конструкції – через її функціональність і простоту.
Варто правда відзначити, що такі рами важать трохи більше. Якщо зазвичай платять за красу, то тут доведеться поплатитися ‘вагою’ і виключно за зручність.
Наступний крок – необхідно визначитися з матеріалом, з якого буде виконано раму. На вибір доступні такі матеріали:
- Звичайна сталь – плюси: дешевизна; мінуси: властивість іржавіти з часом, дуже важка, при цьому не найміцніша.
- Вуглецева сталь – плюси: дешевизна, стійкість до іржі, міцність; мінуси: тяжка.
- Хромомолібденова сталь – плюси: міцніше та легше вуглецевої сталі; мінуси: дорожче за вуглецеву сталь, досить важка.
- Алюміній – плюси: ідеальне співвідношення ваги та ціни, не іржавіють та достатні міцні; мінуси: ціна.
- Титан – плюси: міцність, низька вага, довговічність та стійкість до ударів та корозії; мінуси: дуже висока ціна, не придатні для ремонту.
- Карбон – плюси: низька вага, висока міцність, можна забути про іржу назавжди; мінуси: дуже дорога і тендітна при точкових ударах (характерна для професійних видів спорту).
Тут все просто – чим ближче до карбону, тим дорожче. Для міських байків характерні більше різні сталі та алюміній.
Наша рекомендація – зробити вибір у бік алюмінію – накат можливо гірший ніж у сталі, зате якщо доведеться його ‘тягнути’ на собі, ви у своєму виборі не розчаруєтеся.
Ростовки міських байків
При виборі розміру рами ми рекомендуємо користуватися таблицею:
Розмір рами, дюйми | Відповідне зростання |
13 | 130-145 см |
14 | 145 – 160 см |
15 | 150 – 165 см |
16 | 155 – 168 см |
17 | 159 – 171 см |
18 | 165 – 180 см |
19 | 170 – 185 см |
20 | 175 – 190 см |
21 | 182 – 195 см |
22 | 185 – 200 см |
Тут є декілька нюансів і тонкощів: якщо ваш зріст знаходиться на межі двох розмірів, дотримуйтесь наступних порад, щоб не помилитися у виборі:
- Якщо статура худорлява або звичайна – віддавайте перевагу більшій рамі, а при великій статурі – меншій.
- При виборі ромбовидної рами відстань від верхньої труби рами до промежини повинна бути не менше 10 сантиметрів, щоб уникнути можливих травм при падіннях і зіткненнях.
- Залежно від стилю катання – менша рама для більшої маневреності, більша рама для більш спокійного та рівного катання.
- Наявність підсідельного амортизаційного штиря – за його наявності віддавайте перевагу меншій рамі, для більшої зручності та контролю.
До речі, не лякайтеся, якщо побачите таке позначення, як One size, це розмір рами круїзера. Найчастіше вони мають лише один розмір, який підходить більшості людей. Для чоловіків сконструйовано свою раму, яка підійде для молодих людей зростом від 155 до 190 см, а для жінок – своя, підійде дівчатам зі зростом від 150 до 180 см.
Круїзер – це такий підтип міського байка, який має конструкцію рами, що запам’ятовується, і мало швидкостей, призначений для спокійної прогулянки містом.
Амортизатори
З рамами розібралися, йдемо далі – чи варто брати велосипед із амортизаторами чи ні?
- Якщо ви збираєтеся кататися виключно містом, то вам буде досить просто гарного зручного сидіння, про які йтиметься трохи нижче. Для такого катання передні, і точно задні амортизатори будуть зайві.
- Якщо ж якість дорожнього полотна залишають бажати кращого або ж ви просто плануєте іноді кататися оффроуд – то ми б порекомендували вам зупинити свій вибір на велосипеді з переднім амортизатором, він хардтейл у простолюді. Їзда буде комфортніше по нерівностях, але амортизаторів доведеться доглядати.
Принцеса на горошині
Вибір сідла на користь одного чи іншого залежить від трьох “як”: як довго, як швидко і як далеко. Як ви будете використовувати свого міського коня:
- Якщо не довго, не швидко і на коротку відстань – сідло має бути м’яким і широким;
- Якщо довго, швидко і далеко – сідло має бути жорстким, щоб уникнути пережимання, затертостей і дискомфорту при тривалому кручення педалей.
Розмір має значення – вибираємо колеса
Тут все просто – що більше колесо, то простіше заїжджати на бордюрчики та інші стики. Однак за це доведеться поплатитися маневреністю. Для міських велосипедів характерні розміри від 26 дюймів до 29 дюймів. Ми рекомендуємо зробити вибір залежно від передбачуваних умов катання та якості покриття.
Кількість швидкостей
Чим більше у вашому улюбленому місті схилів, пагорбів, гір і перепадів, тим краще мати в запасі більше швидкостей. У цьому випадку ми рекомендуємо планетарну втулку – вона прослужить довго і бездоганно, оскільки її механізм прихований і надійно захищений від погодних умов, бруду та пилу та можливих пошкоджень.
Якщо ваше місто – це одна велика рівнина, ми рекомендуємо одношвидкісний велосипед. По-перше – вони дешеві, по-друге – прості у використанні, по-третє – вони легші, ніж велосипеди з перемикачами швидкостей.
Що ми отримуємо у результаті?
Відповідь проста – вибираємо міський велосипед, на якому можна безпечно, зручно та комфортно пересуватися містом. Згодом, як і з досвідом, ваш смак, як і манера катання, зазнають змін – і в цьому немає нічого страшного. Головне, що, обравши свій перший міський велосипед, ви тепер точно не розчаруєтеся в ньому.