Як вибрати велосипед
Підбір велосипеда
Як правильно вибрати велосипед? На що слід звернути увагу, ухвалюючи рішення про покупку? Які бувають типи велосипедів? Для того, щоб відповісти на ці запитання та не заплутатися у величезному асортименті велотехніки, необхідно розібратися у загальному пристрої велосипеда та звернути увагу на фактори, з яких складається його ціна. Пропонуємо Вам кілька послідовних порад та сподіваємось, що вони допоможуть Вам підібрати саме ту модель, про яку Ви мрієте.
Вибираємо тип велосипеда (гірський, шосейний, BMX, дитячий тощо)
Всі велосипеди за їх призначенням можна розділити на типи. Міські — створені для комфортної їзди асфальтом і велодоріжками. Гірські – для їзди по пересіченій місцевості. Шосейні – для їзди на великій швидкості дорогами з хорошим покриттям.
За розміщеними нижче посиланнями ви можете ознайомитися з основними категоріями:
- Гірські велосипеди
- Жіночі велосипеди
- Дитячі велосипеди
- Міські велосипеди
- Складні велосипеди
- Підліткові велосипеди
- Електро-велосипеди
Де і як велосипед використовуватиметься
Для того, щоб зрозуміти, який саме тип велосипеда вам потрібен, пропонуємо відповісти на два питання: «де ви кататиметеся?» і «як ви кататиметеся?».
Якщо відповідь на запитання “де?” передбачає поїздки в місті, асфальтом і велодоріжками — потрібно вибирати серед міських або дорожніх велосипедів. Такі байки матимуть жорстку вилку та покришки з гладким протектором, для кращого накату асфальтом. Але категорія дорожніх досить велика та містить багато напрямків. Відповідь питанням: «як ви збираєтеся кататися?» допоможе далі звузити можливі варіанти:
- У планах неспішна прогулянкова їзда – вибирайте сітібайк з комфортною посадкою, широким сідлом і високим кермом.
- Хочете їздити швидко автомобільними дорогами — придивіться до більш спортивних моделей, наприклад, шоссерів або фітнес-байків;
- Плануєте їздити з велосипедом у громадському транспорті, ліфті – зверніть увагу на складні моделі.
Якщо значну частину часу ви пересуватиметеся по ґрунтових дорогах, каменях, коренях та іншому бездоріжжю — потрібен велосипед з гарною прохідністю та міцністю, з широкими покришками та амортизаційною вилкою. Отже, розглядаємо клас гірських (маунтінбайк, MTБ). Тут також може бути багато варіантів та окремих напрямків, вибір яких залежить від передбачуваного стилю їзди. Вирішіть, що для вас важливіше: комфорт у щоденних поїздках, можливість поганяти на високих швидкостях чи впевненість у тому, що байк витримає стрибки та поїздки нерівностями?
- Для повсякденної прогулянкової їзди пересіченою місцевістю можна вибрати трекінговий велосипед з комфортною посадкою.
- Для «агресивної» їзди вибоїнами, ямами та місцевостями з сильним перепадом висот — потрібен максимально міцний велосипед зі спортивним ухилом, придивіться до моделей для екстремальних дисциплін: крос-кантрі, трейл, ендуро, або даунхілл.
- Для швидкої їзди по ґрунтових та гравійних покриттях – ідеально підійде гравійний велосипед.
Якщо ви вибираєте свій перший велосипед і поки важко з відповідями на ці питання, оптимальним вибором будуть комфортні хардтейли аматорського рівня. Це універсальні моделі, катання на яких дозволяє зрозуміти, що саме вас найбільше приваблює: швидкість, підкорення бездоріжжя, швидкі спуски, стрибки чи спокійна їзда без наворотів. Після того, як ви освоїте подібний велосипед, можна буде задуматися про придбання більш дорогої та спеціалізованої моделі.
Як вибрати розмір велосипеда по зростанню
Кожна модель велосипеда випускається у кількох розмірах. Дуже важливо визначити розмір рами, який найкраще підійде для велосипедиста. На занадто великому чи надто маленькому байку кататися буде просто незручно. До того ж через неправильну посадку посилюватиметься навантаження на коліна, шию і спину, а це вже травмонебезпечно.
Під “розміром” рами зазвичай мається на увазі довжина підсідельної труби. У параметрах геометрії її можна знайти під позначенням ST (від англ. Seat tube). Розмір рам гірських велосипедів прийнято позначати в дюймах, дорожніх – сантиметрах, також можна зустріти буквені позначення (S, M, L). Виробники продумують геометрію так, щоб ви могли не вникати в дрібні нюанси та почували себе на велосипеді комфортно, просто обравши його за зростом.
Дані на малюнку допоможуть зорієнтуватися з потрібним розміром. Більш точну ростовку можна знайти на сторінці конкретної моделі в каталозі або таблицях на сайті виробника.
Технічні особливості
Після того, як ви визначилися з бажаним типом велосипеда, можна детальніше розглядати та порівнювати характеристики різних моделей. Кожен велосипед можна умовно розділити на дві складові: рама та навісне обладнання (колеса, вилка, педалі, ланцюги, перемикачі швидкостей тощо). Далі ми розповімо про основні компоненти та коротко розглянемо плюси та мінуси їх варіацій.
Рама
Головне в рамі – це міцність, легкість та якість швів. Всі інші частини велосипеда можна замінити, якщо вони вас не влаштовуватимуть, але рама – це основа. Рами виготовляють із різних сплавів, в основі яких у більшості випадків:
- сталь – такі рами досить міцні і коштують дешевше за інші, але багато важать і від будь-якої подряпини можуть покритися іржею;
- алюміній – рами з нього міцніші і легші стали, тому і популярніші. З мінусів: накопичують втому та, у разі пошкоджень, не піддаються ремонту;
- карбон – найлегший і найміцніший матеріал, використовується у професійному сегменті. Єдиний мінус – висока ціна.
Колеса
На дорослих гірських велосипедах вам можуть зустрітися колеса трьох розмірів: 26, 27.5 та 29 дюймів. Прямого зв’язку між розміром та зростом велосипедиста немає. Вибір розміру коліс це особиста перевага, яка формується з досвідом катання на різних велосипедах:
- 26” – найперший, класичний стандарт. За рахунок меншого діаметра такі колеса досить міцні та легкі, але поступово виходять із вживання;
- 29” – такі колеса складніше розігнати на старті, зате вони довше підтримують накат та легше долають дорожні нерівності, за рахунок меншого кута наїзду;
- 27.5” — універсальний розмір: тримають накат і швидкість краще ніж 26”, розганяються легше, ніж 29”.
Стандарт коліс для шосейних та дорожніх велосипедів – 28”. Розмір коліс складаних байків зазвичай 20”.
Трансмісія
Трансмісія – це система, яка передає зусилля від ніг велосипедиста до колес велосипеда. На швидкісних байках вона складається з: передніх провідних зірок, блоку задніх зірок (касета або тріскачка), ланцюга, шатунів, перемикачів та манеток. Співвідношення кількості передніх і задніх зірок показує скільки на велосипеді швидкостей. Більшості велосипедистів для повсякденної їзди достатньо 11-18 передач.
Бувають велосипеди з однією швидкістю – синглспіди. На них замість блоку зірок може встановлюватися фіксована зірка (для fixed-байків) або тріскачка з однією зіркою – фрівіл. Щоб кататися на байку без швидкостей потрібно мати хорошу фізичну форму.
Весь комплект деталей трансмісії називають групсетом. Провідні світові виробники механіки для велосипедів, Shimano та Sram, випускають групсети різних цінових категорій, розраховані на різні умови використання: від початкового та аматорського до професійного. Класифікація кожного виробника своя. Чим дорожче групсет і чим вищий його рівень, тим довше буде його ресурс роботи, менша вага, вища швидкість і точність перемикання передач. Найчастіше на одному байку використовуються компоненти різного рівня і навіть різних виробників.
Амортизація
Амортизація потрібна, щоб поглинати удари та вібрації при стрибках та їзді по нерівностях, а також щоб забезпечувати належний рівень зчеплення колеса з поверхнею. Усі гірські байки мають як мінімум передню амортизаційну вилку ( хардтейл ). Виделки можуть бути дуже різними за своїм внутрішнім пристроєм: від найпримітивніших пружинних до дуже складних повітряно-олійних. Хороші вилки відрізняються тим, що їх можна налаштувати під вагу велосипедиста за допомогою підкачування повітрям або заблокувати.
Велосипед з передньою та задньою амортизацією називають двопідвіс . Така система поглинає дуже сильні удари і потрібна для швидкісної та екстремальнішої їзди бездоріжжям. Через складність пристрою двопідвіс не може коштувати дешево.
Є велосипеди без амортизації, з жорсткою вилкою. Їх називають ригід . Вони призначені для їзди рівними дорогами, в основному це шосейні та міські байки.
Гальма
Тут можливі три варіанти:
- гальма або V-brake – гальмування відбувається за рахунок стиснення обода двома колодками. V-brake коштують дешевше за дискові гальма, а ще менше важать і їх простіше ремонтувати і налаштовувати. Мінус – на великій швидкості гальмувати потрібно заздалегідь і враховувати гальмівний шлях. А якщо обод буде мокрим і брудним, загальмувати взагалі буде складно;
- механічні дискові — зусилля від натискання гальмівної ручки передається на колодки, які затискають диск на втулці колеса. Такі гальма швидше та ефективніше уповільнюють велосипед за будь-яких дорожніх та погодних умов;
- дискові гідравлічні — система гальмування схожа на автомобільну: колодки затискаються за допомогою поршнів, які рухаються гальмівною рідиною. Від велосипедиста вимагається мінімальне зусилля руки, щоб швидко загальмувати. Мінус – такі гальма більш вимогливі в обслуговуванні.
Для повноти картини згадаємо ножний або гальмо барабанного типу – коли, щоб загальмувати, потрібно прокрутити педалі у зворотному напрямку. Але зараз він зустрічається лише на дитячих та деяких моделях міських велосипедів.
Поширені помилки під час вибору
У цій частині ми хочемо розібрати деякі помилки та стереотипи, які можуть призвести до помилок при виборі велосипеда.
- Вибирати байк в інтернеті. Байк невідповідного розміру може сильно зіпсувати враження від їзди. Щоб не помилитися з ростовкою, добре б прийти в магазин, проконсультуватися з фахівцем, приміряти велосипед, що сподобався, і оцінити зручність посадки. Якщо такої можливості немає, уважно вивчіть рекомендації виробника та таблиці ростовок.
- Чим більше швидкостей – тим краще. Багато виробників досі пропонують трансмісії з трьома провідними зірками та касетами на 10 або навіть 11 передач. Такий великий діапазон (30-33 швидкості) більшості велосипедистів ні до чого. Для комфортної їзди набагато важливіше правильно підібране передатне співвідношення та якість перемикача.
- Купити найдешевший велосипед. У велоіндустрії низька вартість майже завжди означає невисоку якість компонентів. Купуючи велосипед на неякісних компонентах, потрібно бути готовим до того, що через кілька десятків пройдених кілометрів багато деталей вимагатимуть ремонту або заміни.
- Якщо ви хочете, щоб новий велосипед радував вас максимально довго, не нехтуйте простими правилами догляду та обслуговування: утримуйте його в чистоті, зберігайте в сухому місці, стежте за зношуванням деталей і хоча б 1 раз на сезон проводьте ТО – самостійно або в майстерні.
Які аксесуари потрібні до велосипеда
Після того, як ви вибрали модель велосипеда, варто подумати про аксесуари , які стануть у нагоді в щоденних поїздках. Це можуть бути крила для захисту від бризок, велозамок , щоб без побоювання залишати велосипед біля ТЦ, ліхтар для їзди у вечірній час. З екіпірування варто подумати про захист: шолом , рукавички , окуляри . Також будь-якому велосипедисту не завадить базовий набір інструментів : насос, шестигранники (мультитул), запасна камера.