Як вибрати шосейний велосипед?
Жага швидкості! Так-так, на наш погляд саме з цієї причини ви зараз перебуваєте саме на цій сторінці свого браузера. У цьому немає нічого ганебного, тут нічого соромитися, скоріше навпаки – у цьому можна і треба зізнатися. Саме потяг до цього змушує людей вибирати шосейні велосипеди. Але ми можемо помилятися і ви зараз читаєте цю статтю зовсім з іншої причини. Як би там не було, після прочитання ви точно зможете підібрати собі шосейний велосипед, який задовольнить вашу спрагу до швидкості. Влаштовуйтесь зручніше, ми починаємо!
Що таке шосейний велосипед?
Шосейний велосипед, він шосейник, він же шоссер – спеціально сконструйований велосипед для швидкісної їзди на асфальтованих дорогах гарної якості. Ключовими моментами тут є два фактори – перший, і, мабуть, найважливіший, це швидкість. Другий – середовище, в якому він застосовується, а саме – якісне покриття.
Шосейний велосипед легко відрізнити на дорогах від інших типів та класів велосипедів за деякими характерними ознаками та атрибутами. Усі вони, окремо й у сукупності націлені одне – збільшення швидкісних якостей велосипеда.
- Надлегка рама – з характерною геометрією, як правило, виконана із надлегких матеріалів з добрими показниками міцності;
- Великі колеса – як правило, 28 дюймові. Забезпечують швидкий набір швидкості, здатні утримувати її і мають великий накат;
- Тонкі покришки – як правило шириною від 18 до 28 міліметрів, без особливо помітного яскраво-вираженого протектора;
- Жорстка вилка – відсутність переднього амортизатора – він не потрібен на трасі і лише заважає розвитку швидкості;
- Вигнуте кермо – для покращення аеродинамічних показників та зручнішого розташування рук при поїздках на велику відстань;
- Багатопередаточна трансмісія – найпоширеніший варіант – 3 на 8 і 3 на 9, із загальною кількістю передач до 27;
- Легкі гальма – для зменшення ваги, як правило, v-подібні з високою модуляцією.
Типи шосейних велосипедів
Є кілька різновидів шосейних велосипедів. Залежно від призначення, вони відрізняються між собою своєю конструкцією та деякими деталями.
- Універсальний – ідеально підходить для поїздок на відстань від 50 до 250 кілометрів за раз. Класичний шосейний велосипед;
- Прогулянковий – головна відмінність полягає в характерному для маунтибайків (МТБ) кермі. За рахунок цього, позиція та положення тіла під час їзди дозволяють забезпечити більш комфортний та покращений огляд на всі боки. Ідеально підходить для поїздок на не таку високу швидкість.
- Гоночний – надлегкий, з найякіснішим та найдорожчим обладнанням та характерними колесами. Ідеально підходить для треків, велогонок, тріатлонів та групових гонок.
- Циклокросовий – відрізняється від класичного шосейного велосипеда наявністю ширшої та товстої позашляхової гуми, трохи видозміненої геометрією рами та характерними кантилеверними або дисковими гальмами. Форма рами адаптована спеціально під нижчі ‘грунтові’ швидкості та під зручне носіння на плечі. Ідеально підходить для велокросу, з характерними для нього складними дорожніми умовами.
Вибір шосейного велосипеда – крок перший
Першим кроком у виборі шосейника прийнято вважати вибір рами. Як Земля крутиться навколо сонця, так велосипед ‘крутиться’ довкола своєї рами. Тому, до вибору рами потрібно підійти особливо ретельно та скрупульозно. Правильна ростовка – запорука комфортної та зручної їзди, яка зменшить не тільки втому ваших рук, ніг та спини, але й дозволить звести до мінімуму ризик можливих травм та непотрібних пошкоджень. Ми рекомендуємо вам скористатися нашою зведеною таблицею – вона буде вашим орієнтиром та дороговказом у світі велосипедних рам:
Розмір | Діапазон зростання |
XXS | 140 см – 153 см |
XS | 150 см – 165 см |
S | 163 см – 170 см |
S/M | 165 см – 175 см |
M | 170 см – 178 см |
M/L | 178 см – 183 см |
L | 183 см – 190 см |
XL | 190 см – 198 см |
XXL | 195 см – 203 см |
Тут не все так однозначно і просто як хотілося б – дуже багато залежить від будови тіла та індивідуальних особливостей. Однак, дотримуючись наведених нижче порад – підібрати ідеальну раму не тільки можливо, але і реально:
- У стоячому положенні відстань від верхньої труби рами до промежини повинна становити більше 6 сантиметрів, в ідеалі близько 10 сантиметрів – щоб уникнути можливі травми при падіннях і зіткненнях;
- Ширина керма повинна відповідати ширині плечей або приблизно рівнятися їм – для зменшення втоми рук і зручнішої керованості велосипедом;
- У сидячому положенні руки повинні вільно лежати на кермі і без особливих зусиль діставати і торкатися крайніх точок – будь-то ‘ріжки’, гальмівні ручки або манетки. Очевидно, що якщо ви цього не можете зробити, вам потрібно пересісти на менший розмір рами.
- Все в цьому ж сидячому положенні проекція втулки переднього колеса повинна бути посередині вашого корпусу або трохи далі. Важливо переконатися в правильності регулювання сидіння по висоті.
- Висота сідла повинна дозволяти майже остаточно випрямляти ноги у нижньому положенні педалей. Це дозволить досягти ідеального положення корпусу тіла, яке для шосейних велосипедів перебуватиме на рівні 90 градусів.
- Залежно від стилю катання – менша рама для більшої маневреності, більша рама для більш спокійного та рівного катання.
На смак та колір
Важливо також підібрати матеріал, з якого буде виготовлена рама. Серед шосейних велосипедів найбільш поширеними є рами з алюмінієвих сплавів – металеві, та з вуглецевого волокна – карбонові.
- Сталь – плюси: міцна та надійна; мінуси: досить важка і схильна до корозії;
- Алюміній – плюси: ідеальне співвідношення ваги та ціни, не іржавіють та достатні міцні; мінуси: ціна;
- Титан – плюси: міцність, низька вага, довговічність та стійкість до ударів та корозії; мінуси: дуже висока ціна, не придатні для ремонту;
- Карбон – плюси: низька вага, висока міцність, можна забути про іржу назавжди; мінуси: дуже дорога і тендітна при точкових ударах (характерна для професійних видів спорту).
Тут усе як і в усьому – за все найкраще треба платити. Тому вибір сильно залежить як від того, де ви будете застосовувати велосипед, так і від вашого бюджету. Ми знаємо відповідь на ці питання – вони суто особисті. Проте, ми не рекомендуємо вибирати найдешевший варіант. Наслідки цього вибору можуть бути критичні – ви не отримуватимете належного задоволення від катання і просто закинете своє захоплення. Звертайте також увагу на наявність та термін гарантії.
Штурвал корабля
Йдемо далі, наступне на що варто звернути увагу – це кермо. На шосейних велосипедах буває кілька видів кермів – кожен зі своєю специфікою та можливостями:
- Пряме кермо – здатне надати тільки один вид обхвату, характерний для прогулянкових та міських моделей;
- Кермо баран – здатне надати 4 основні види обхвату, які безпосередньо впливають на положення корпусу тіла. Отримав свою назву за схожість конструкції з рогами барана, завдяки чому має малу опірність повітря. Існує безліч різновидів даного типу керма, залежно від обраної дисципліни та наголосів у бік тих чи інших якостей керма:
- Аеродинамічний шосейний кермо – має більш обтічну форму для покращення аеродинамічних якостей. Виконаний із ультралегких матеріалів – як правило карбону, для зменшення загальної маси;
- Комбінований з виносом – ідеальний з погляду ваги, здатний сховати всю проводку тросів;
- Лежак – спеціальний пристрій, який кріпиться окремо на кермо і здатний дати додаткову точку опори для ліктів. Крім того, дозволяє розвантажити спину. Через особливості – застосовується в групових гонках і драфтингу.
Ми рекомендуємо вам зупинити свій вибір саме на кермі баран – він практичніший і зручніший, особливо при подоланні тривалих дистанцій.
Колеса
З кермами розібралися, переходимо до колес. Це досить важливий елемент при їзді і від них багато в чому залежить, який буде накат. Існує 4 види коліс, кожен з яких відрізняється у параметрах:
- Низькопрофільні – плюси: низька вага; мінуси: невелика енергія;
- Високопрофільні – плюси: міцні; мінуси: більша вага в порівнянні з низькопрофільними;
- Диски – плюси: максимум інерції; мінуси: украй важкий;
- Аеродинамічні гоночні – плюси: обтічність, ідеальне співвідношення ваги та міцності; мінуси: найвища вартість.
При виборі покришок варто звернути увагу на їхню товщину – чим більше, тим вище буде контактна пляма з поверхнею траси, а значить і вище зчеплення.
Важливо зробити правильний вибір, тому що від цього залежатиме накат і амортизація. Для даного типу характерна товщина до 23-25 мм для гоночних і до 28 мм для всіх інших.
Гальма
Йдемо далі. Для шосейних велосипедів характерні два види гальм:
- Дискові – плюси: не торкаються обода колеса, більший контроль над гальмуванням, менше залежать від погодних умов; мінуси: вага. Принцип роботи – наявність окремого гальмівного диска на колесі. Бувають або механічними (характерні для любителів і більш надійні), або гідравлічними (мають великий контроль натискання і характерні для спортивних моделей.
- V-подібні – плюси: легка вага; мінуси: стирають обід, збільшений гальмівний шлях у дощову погоду. Принцип роботи – затискають обід колеса з двох боків гумовими колодками.
Трансмісія чи серце будь-якого велосипеда
Трансмісія складається з шатунів, передніх зірок, перемикачів, касети, ланцюга та монетки. Завдання трансмісії – чітке, плавне та бездоганне перемикання передач. Вибір на користь тієї чи іншої трансмісії досить складний і цілком залежить від цілей використання та ступеня упередженості до її роботи. Ми рекомендуємо користуватися наведеною нижче таблицею основних брендів на ринку Shimano та SRAM:
Рівень | Призначення | SHIMANO | SRAM |
1 | Вільне катання | 2300 | |
2 | Фітнес | Claris | 3.0 |
3 | Аматорські старти | Sora | APEX |
4 | Середній клас | Tiagra | APEX |
5 | Напівпрофесійний клас | 105 | Apex/Rival |
6 | Професійна шосейна група | Ultegra | Force |
7 | Професійна шосейна група – електронне перемикання | Ultra Di2 | |
8 | Ультра професійна шосейна група – електронне перемикання | Dura Ace/Di2 | Red |
Нагадаємо – чим вищий рівень, тим вища якість та надійність трансмісії. Проте разом із цим значно зростає ціна кінцевого велосипеда.
Педалі
Переходимо до останнього елементу – педалі велосипеда. Це важливий елемент, хоча б тому, що він не входить до стандартного набору при купівлі шосейного велосипеда. Так-так, ви не помилилися, немає сенсу перечитувати минулу пропозицію, все правильно. Педалі купуються окремо, щоб врахувати всі тонкощі та нюанси будови ноги. Так повелося з віків … Є три типи, різних за конструкцією:
- Платформи – початковий рівень, найпоширеніші та найпростіші;
- Контактні педалі – за рахунок того, що тиск на педаль виявляється не тільки в момент натискання, а й підйому, вони набагато ефективніші за педалі платформ. Вимагають спеціального взуття;
- Тукліпси схожі з контактними педалями, але ефект досягається за рахунок ременів на педалях, які фіксують підошву до них.
Від себе в кінці хочемо додати – при покупці шосейного велосипеда, насамперед підбирайте його в залежності від цілей використання – скільки разів на день і як довго ви плануєте кататися на ньому; з якого покриття; наскільки серйозно ви хочете захоплюватись велоспортом. Від відповіді ці питання залежить наскільки доцільно купувати топові моделі з дорогим устаткуванням.